Maria Åkerberg, före sin tid?

Marknaden för skönhetsprodukter blir bara mer och mer populerad. Samtidigt finns det stabila skepp som Maria Åkerberg som funnits med länge, och står stadigt när det blåser runt om kring.  På senare år har fler och fler influensers etc. slagit sig in på skönhetsmarknaden, ganska lätt, tack vare sin följarskara. Alla påstår att de har det bästa på marknaden, vilket gör det svårt att veta vilken av tillverkarna man ska köpa från och vem som förtjänar pengarna i plånboken. Maria Åkerberg har alltså fått mer och mer konkurrens

från influensers med en stor publik som också vill tjäna än mer pengar och därmed ger sig in i skönhetsindustrin med egna varumärken, som redan är välkända.

 

Det som är spännande är att det verkar som Maria Åkerberg var före sin tid lite grann. Varför känns det så? Jo för att de nya produkterna följer deras koncept. Konceptet med att erbjuda marknaden ekologiska produkter är verkligen det som är i ropet 2020 och förmodligen framåt vidare. Maria Åkerberg är lång ifrån ensamma med detta, det är snarare så att alla skönhetsvarumärken lanserar detta in i profil och går mer och mer mot att vara ”schyssta”.

Ytterligare ett koncept som anammas av flera är att produkter ska göra skillnad på djupet, det som Maria Åkerberg kallar Deepskin. Det räcker inte längre med att Produkterna får det att se snyggt ut på ytan utan ska faktiskt göra skillnad i längden och på djupet. Att Maria Åkerberg var snabba ut med detta har de nog antagligen igen ganska mycket från eftersom alla veta vad de står för och att de kan hantera det. Ja det är spännande att kolla närmare på företag som funnits med länge i branschen och hur de hanterat förändringar. Dessutom blir det intressant att se framåt hur Maria Åkerberg kommer överleva på marknaden när de tvingas utvecklas fortsatt.